Sunday, August 30, 2009

Hak Asasi Manusia / Human Rights


Assalamualaikum....
Apa itu Hak Asasi Manusia???
Human Rights???
Adalah setiap manusia mempunyai hak keatas diri mereka???
Siapa yg lebih berhak keatas diri seseorang manusia???

Ada manusia yg suka melakukan apa2 shj
Asalkan tak melanggar peraturan...
Kata mereka
Itu hak mereka
Mereka nak bwt apa ka...
Makan apa ka...
Pakai apa ka...
Itu hak mereka...
Asalkan mereka tak kacau org...

Btulkah pendirian begini??
Cukup shj kah dgn hanya mengikut peraturan
Lagi2 peraturan yg dibuat oleh manusia
Bagaimana plak dgn peraturan Allah??
Undang2 Allah??
Suruhan Allah???
Dan Larangan Allah???

Kenapa kita rasa diri ini hak kita??
Kita kah cipta diri kita ini??
Bukan???
So??
Nape bwt sesuka hati pada diri kita???
Kerana ini diri kita???
Tp Hak kita kah???
Jawab....!!!

Kalau kita dah taw diri ini bkn hak kita
Napa suka-suka bwt macam2???
Makan benda haram...
Bwt perkara maksiat....
Pakai pakaian yg tak tutup aurat....
Suka2 saja bwt bende dosa....

Jadi ingat..!!
Nak bwt sesuatu, ingat..!!!
Diri ni Allah punya...
So bwt yg ikut kehendakNya....
Kita tak berhak bwt perkara yg kita mahu dgn diri yg bkn hak kita
Hak kita hanya
Lakukan suruhanNya
Jauh LaranganNya
Jgn sesuka bwt sesuatu menggunakan diri yg bkn hak kita...

Komen pemecah fikiran :
ade satu peristiwa yg berlaku tak lame dulu pd diri aku.... Satu hari aku tegur cara pemakaian sorg member aku, pompuan... Aku ckplah, pakai lah yg menutup aurat, dosa kalo buka aurat, dah la kita dpt dosa, bg dosa kat mata2 yg memandang pula...
Member aku ni tak leh trima, die sound aku, die ckp suka hati die la die nak pakai apa, hak diri masing2....
Wah... aku pun ckp dlm hati, die nie..... Aku rase nak sound balik... Aku pun sound, ko jgn ingat diri ko tu hak ko, diri ko tue hak Allah.(time ni masih bdk2, adab berdakwah langsung tak taw).. Die pun terus diam.... Tp sampai skrg tak brubah(maybe aku tak ikhlas or tak baradab time berdakwah). Kite nie hanya bleh sampaikan ape yg mampu, hidayah milik Allah, tp kite tetap berusaha.

No comments:

Malaysia's Flag

Malaysia's Flag