Wednesday, June 8, 2011

Wahabi vs ASWJ vs Syiah _AhlulBayt_



Perh.... lama gler tak apdet blog....
sejak2 dah pandai tulis note kat fb, malas gler aku nak ngadap blog ni....
hehehehe....

tajuk tu....
kasi gempak je beb
org skrg tgh hangat pasal syiah la kate kan...
syiah sesat, syiah kafir, syiah itu, syiah ini
mcm2 lagi aku dgr pasal syiah ni....

dieorg2 ni asyik nak sesat kan syiah ni dieorg tahu ke apa syiah tu sbnrnya...
ke dieorg ambik tahu tangkap muat je....
pasal wahabi, dieorg tak ambik kesah pulak....
apsal???
bagus sgt ke wahabi tu???
samapai xder sorg pun ustad2 nak komen pasal wahabi....

ok... ASWJ pulak.... singkatan dari Ahli Sunnah Wal Jamaah....
siapa pengasas aliran ni???
dieorg ckp nabi sendiri...
tp zaman nabi, nama ASWJ tak penah wujud lagi....
lagi2 nama WAHABI...
WAHAB adalah, sbb tu antara 99 nama ALLAH...
tp, mcm mana dieorg kata ASWJ ni dtg dari nabi????

ok....
ulama2 berpendapat, ASWJ adalah satu aliran yg diambil terus dari Al-Quran dan As-sunnah....
Jika satu2 permasalahan tu xder dlm Al-Quran dan AsSunnah, dieorg ambi Ijmak Ulama dan seterusnya Qias....
Menda pulak Ijmak Ulama dan Qias ni....
Ijmak Ulamak adalah kesepakatan sekumpulan Ulama dlm satu2 isu....
Qias pula, adalah... ermmm..... mcm mana nak crite ni....
bg contoh la....
dlm Quran Arak itu haram sbb ia memabukkan dan menghayalkan shingga lupa dunia dan akhirat....
tp Quran xsebut pulak pasal dadah, haram ke tak.....
so, oleh sbb dadah jugak menghayalkan dan kalo dah kena mcm org mabuk, jadi dadah diQiaskan dgn Arak... maka hukum dadah pun jd mcm hukum arak, haram juga.... lebey kurang gitu lah tentang Qias(ustaz2, kalo salah, kasi tunjuk ajar taw, lempang je)
boleh disimpulkan 4sumber hukum bagi ASWJ adalah Quran, Sunnah, Ijmak Ulama dan Qias....

Wahabi....
mana plak dtg wahabi ni???
sejak biler pulak dia ada???
biasanya wahabi ni akan mengaku sebagai manusia yg bermanhaj salaf...
mereka kononnya mengambil pakai dari Salafus Soleh..... sbb kata mereka, pada zaman salafus soleh adalah zaman sebaik-baik zaman....
wahabi ni xder sapa mengaku..... dieorg mengaku dgn sek2 dieorg je....kalo dpn org awam, dieorg akan mengaku sbg ASWJ, tp xnak pakai mana2 mazhab yg empat dlm ASWJ....
dieorg akan kata, mazhab2 ni bidaah, nabi xder pakai mazhab2....
dieorg akan ambil mana2 yg dieorg rase masuk dgn kehendak dieorg dari empat4 mazhab ASWJ....
kata dieorg lagi, mana2 yg sahih dan diterima dieorg akan ambil....
sumber dieorg setahu aku lah ada 3......
Quran, Sunnah dan amalan2 Salafus Soleh....
lg satu, dlm wahabi, Quran xboleh ditafsirkan... atau tak boleh ditakwilkan.....
apa yg ada dlm Quran, kena beriman shj, jgn pandai2 nak bwt penafsiran.....
mesti korg rase wahabi ni bagus kan....
bidaah adalah dilarang sama sekali.....
tahlil xboleh sbb nabi tak bwt, berzanji lg tak boleh sbb nabi lagi tak bwt....
senang crita, apa2 yg nabi tak bwt, xkan dibenarkan oleh wahabi....
mmg btul2 ikut nabi wahabi ni.....
tp, wahabi ni menjisimkan Allah....
dieorg percaya dan beriman Allah itu berjisim....
dieorg percaya Allah tu beristiwa(bersemayam) diatas Arasy....
dieorg percaya Allah itu bertangan dan berkaki serta berambut.... tp dieorg ckp, Allah xsama dgn makhluk....
Allah bersemayam diatas Arash... perlu kah Allah kepada tempat???? tempat tu bukan ciptaan Dia ke??? napa pula dia perlu kepada ciptaanNya??? kalo dia perlu akan ciptaanNya bermakna Dia lemah dan mustahil bagi Dia lemah.....

Syiah pula....
Syiah bermaksud pengikut....
dieorg mengikut khusus kepada Ahlul Bayt.....
Siapa Ahlul Bayt???
Ahlul Bayt bermaksud ahli rumah, dan rumah yg dimaksudkan adalah rumah Rasulullah.....
Ahlul Bayt adalah termasuk, Muhammad AlMusthafa, Ali AlMurthadha, Fatimah AzZahra, Hassan dan Hussain.....
Syiah mengikut 5org diatas serta keturunan dari mereka yg maksum....
Syiah percaya penganti kepada Raulullah adalah Ali dan bukannya Abu Bakar....
kenapa Ali dan bukannya abu Bakar????
Bukankah Abu Bakar lelaki dewasa yg pertama masuk Islam dan dia adalah sahabat utama bg nabi????
nak tahu, baca lah sejarah apa yg terjadi di saqifah bani saidah semasa nabi baru shj wafat....
Syiah juga berpegang pada 12imam yg dimulai oleh Imam Ali dan berakhir dgn Imam Mahdi....
Syiah juga percaya dan yakin 12 imam meraka termasuk Fatimah adalah org2 yg disucikan yakni maksum....
aik, maksum????
Bukan nabi2 dan rasul2 shj ke yg maksum????
Syiah berpegang pada Quran dan keturunan Nabi.....
pada pandangan ASWJ, gandingan Quran adalah Sunnah tp pada syiah gandingan Quran adalah keturunan nabi.....
so, syiah ni tak percaya hadis2 nabi ke???
syiah hanya mengambil hadis2 nabi yg diturunkan secara turun temurun dari para keturunan nabi sahaja....
hanya isi rumah yg mengetahui lebih tentang isi rumah.....
mereka mengambil ilmu2 yg diturunkan dari Nabi kepada Ali, dari Ali kepada Hassan Hussain dan dari Hassan Hussain kepada keturunannya.... begitu lah seterusnya hingga hari ini.....

ini adalh serba sedikit tentang apa itu wahabi, ASWJ dan Syiah.....
so, jgn terlalu mudah untuk menyesatkan sesuatu mazhab atau pegangan....
pergi belajar dari semua ustaz2 tak kira ustaz wahabi, ustaz syiah atau ustaz ASWJ...
pastu bwt kajian sendiri melalui pembacaan...
kemudian gunakan akal yg waras untuk menilai mana yg lebih baik....
jgn sesekali mengkafir atau menyesatkan org.....
nabi tak ajar pun kita suka2 shj menyesatkan dan mengkafirkan manusia lain....
ntah2 org yg kita kafirkan tu yg mendapat rahmat Allah untuk keSyurgaNya.....

wassalam.....
bye.....(bye2 ni bidaah, jgn ikut, nanti sesat)

3 comments:

Umar Mukhtar Bin Mohd Noor said...

Salam...

Saya nampak akhi komited mencari kebenaran...

Saya mencadangkan akhi membaca rujukan berikut...

yang demikian dekat dengan hati ana...


1.Marilah Berkenalan Dengan Ahl al-Sunnah wa al-Jamaah

2.Buku Berkaitan Syiah
Pengenalan Kepada Syiah Rafidhah - Buku 1 Baca
Pengenalan Kepada Syiah Rafidhah - Buku 2 Baca
Jawapan Ahl al-Sunnah kepada Syi‘ah al-Rafidhah dalam Persoalan Khalifah - (Syiah) Buku 3 Baca
Jawapan Ahl Al-Sunnah Kepada Syi'ah Rafidhah - (Syiah) Buku 4 Baca

http://hafizfirdaus.com/content/view/175/76/

Antara Syiah dan Ahl Bayt

http://hafizfirdaus.com/content/view/528/1/

Zainal Abidin Az-Zahra said...

Salam Umar....

selain buku sunnah menjawab syiah, ada tak buku syiah menjawab sunnah???

Anonymous said...

Salam..

Ni kena belajar dalam2 lagi ni baru komen...ini masalah akidah..x boleh main belajar je..isu wahabi syiah isu besar..akidah..

masalah manusia akhir zaman..suka memberi pendapat..walaupun mereka tidak belajar dengan dalam..kemudiannya menafikan pendapat ulama2 muktabar dahulu..adakah kita yg lebih alim atau imam 4 mazhab itu yg lebih alim..4 mazhab ni isu feqah je..akidah ASWJ..wahabi syiah tu beza akidah..kadang2 manusia akhr zaman ni tidak sedar bahawa dirinya itu tidak tahu(jahil)..dan yg lebih teruk adalah jahil mukarrab..maknenya org tu xtau ape sebenarnya yg die xtau..itu cukup bahaya..tp xpe..sy dulu pn mcm tu jugak..pandang remeh isu ni sebelum benar2 faham kritikalnya masalah ni..maaf

kerana 1 hadis nabi"umatku terdiri dari 73 golongan hanya 1 masuk syurga"..ulama hadis mentafsir..bahawa 1 itu adalah ASWJ..72 lagi adalah golongan akidah yg lain termasuk wahabi syiah...kalau belajar tentang pecahan akidah2 yg ade didunia ni..ulama2 da kaji memang ade 73 pecahan termasuk ASWJ..cuma yg besarnya dan ramai ahlinya adalah ASWJ wahabi syiah..

Malaysia's Flag

Malaysia's Flag