Sunday, June 26, 2011

Tips Membina Peribadi Muslim _cubeBuat_



First, ni bukan nasehat dari aku, pemilik ini blog... Aku just nak share ape yg aku dah terbaca... sebab aku ni bukan org yg layak dan sepatutnya untuk bagi nasehat.... Guru-guru dan ibubapa sahaja layak bagi nasehat, aku bukan level2 tu untuk bg nasehat.... So, mari lah, jom lah dan meh la kita sama2 cuba try untuk buat dan ikut walaupun sikit2 daripada tips2 ini kerana tips2 ni adalah daripada seorang Imam, Pemimpin, Guru dan Ayah kepada orang2 mukmin.....


1. Sedapat-dapatnya berpuasalah setiap hari Senin dan Kamis.
2. Shalat lima waktu tepat pada waktunya, dan berusahalah shalat Tahajjud.
3. Kurangilah waktu tidur, dan perbanyaklah membaca Al-Qur’an.
4. Perhatikan dan tepatilah sungguh-sungguh janji Anda.
5. Berinfaklah kepada fakir-miskin.
6. Hindarilah tempat-tempat maksiat.
7. Hindarilah tempat-tempat pesta pora, dan janganlah mengadakannya.
8. Berpakaianlah secara sederhana.
9. Janganlah banyak bicara dan seringlah berdo’a, khususnya hari Selasa.
10. Berolahragalah (senam, marathon, mendaki gunung dan lain-lain).
11. Banyak-banyaklah menelaah berbagai buku (agama, sosial, politik, sains, falsafah, sejarah, sastra dan lain-lain).
12. Pelajarilah ilmu-ilmu tehnik yang dibutuhkan negara Islam.
13. Pelajarilah ilmu Tajwid dan Bahasa Arab, serta perdalamlah.
14. Lupakan pekerjaan-pekerjaan baik Anda, dan ingatlah dosa-dosa Anda yang lalu.
15. Pandanglah fakir-miskin dari segi material, dan ulama dari segi spiritual.
16. Ikuti perkembangan umat Islam.



ala... 16 je kut, bukan susah sgt... Perh.... cakap besar nampak, takper la, korang orang2 alim, ilmu penuh didada, hati suci bersih, wuduk tiap2 saat terjaga, aku ni apa la sgt.... satu tips pun susah gler nak ikut.... hati kotor, ilmu xder, bodoh pulak tu.... xper la, aku just nak share kat orang2 bodoh macam aku je...... 


k la, yg mane mampu, try2 nak buat... salam.... bye....


Dipetik dari fb: SAHABAT 4

No comments:

Malaysia's Flag

Malaysia's Flag