Monday, December 13, 2010

Terima Kaseh Faisal Tehrani _karbala_


Karbala, oleh Faisal Tehrani, buku yang baru aku habis baca semalam. Buku ini aku beli secara online melalui Ujana Ilmu. Buku ini adalah sebuah drama pentas atau teater masyarakat Islam atau ia lebeh dikenali sebagai Ta'ziyeh.
Aku mengucapkan ribuan terima kaseh kepada penulis buku ini, Faisal Tehrani kerana didalam buku ini dihuraikan gambaran peristiwa Karbala. Peristiwa Karbala sebelum ini selalu aku dengar daripada abah ku, namun aku tidak mendapat gambaran yg jelas dan peristiwa apa yg berlaku sebenarnya berlaku diKarbala.
Aku berterima kaseh sekali lagi kepada penulis, kerana dengan buku ini dapat membuatkan aku belajar untuk menyintai dan menyayangi Saidina Husain/ Imam Husain..
Sempana bulan Muharam yg depenuhi peristiwa bersejarah ini, marilah kita sama2 mengingati kisah Karbala ini. Kisah kesyahidan Imam Husain cucunda kepada Al-Mustafa dan putera kepada Al-Murtadha dan Azzahrah.

Bagaimana Imam Husain telah dizalimi, ditindas bersama-sama ahlul bait serta para sahabat yg setia. Bagaimana pasukan Imam Husain telah dikepung, dilarang mengunakan air sungai Furad selama beberapa hari, dan diserang secara tidak berperikemanusian oleh segolongan manusia yang kononnya mengakui beriman kepada Allah dan Rasulullah. Bagaimanakah perilaku manusia2 ini yg mabuk kuasa, mengikuti sahaja perintah pemerintah zalim yg takut kuasa yg ada didalam gengaman kononnya terlepas membunuh seluruh pasukan cucunda Rasulullah dengan zalim dan tanpa rasa takut pada Allah.

Bagaimana adinda Imam Husain, Zainab Al-Kubra serta beberapa orang lagi wanita ahlul bait dijadikan tawanan dan diaibkan sepanjang perjalanan keibukota menemui khalifah..

Terima kaseh kepada penulis, kau telah buat aku berasa sedih dengan peristiwa ini, peristiwa yg tidak dapat dilupakan oleh umat Islam.

Kupohon Allah sampai kan salam ku kepada mu wahai Imam Husain... Engkau lah ketua pemuda syurga yg sepatutnya dijadikan contoh oleh pemuda2 Islam

Salam Karbala....

5 comments:

biraibicara said...

menarik juga buku tu....bagus la ko uzair....banyak membaca....(*.-)

MUAZ Nawawi said...

hehehe...
ko dah bace ke???
cuti2 ni, xder bwt ape, membace laa....
hehehee

Anonymous said...

Uzair ni pengikut agama syiah ke?

Anonymous said...

salam ... kt mana nk beli buku ni ye?

Najiha Jaffar said...

salam, nak jual tak buku karbala? contact saya 0192490357

Malaysia's Flag

Malaysia's Flag