Saturday, January 30, 2010

Seperti Tarzan..._unmasked_

Tarzan
aku rasa aku dah mcm tarzan
duduk kat ceruk Ampang
line tepon susah nak dapat
line internet lagi laa...

ape berita pun tak taw
layan tv
buletin TV3
ish...
aku mintak jauh
berita merapu-rapu
banyak bohong dari benar
tak kuasa aku nak layan
berita2 yg ade kat tv tu...

kalo bleh
tiap2 minggu aku nak balik umah
bleh main internet
bleh taw kabar berita
dalam dan luar negara
boleh cuti skit dari terus menjadi tarzan
yg tak taw apa2
perkembangan dunia luar

kalo kerja
siang gi kerja
kul 7.30 pagi...
balik sampai umah
dah dekat 6.30 ptg...
malam, relex2, masak2
pastu makan2
dah dekat kul 11
sembang2 dgn housemate
dah menjangkau 12tgh mlm

pastu tido
esok nya supa gak
rutin hari2 bwt benda sama
cuma masa dan cara yg membezakan
nak beli surat kabar
duit, ngam2 tuk makan
minyak motor dgn rokok
tarzan lah aku....

balik minggu nie
aku bukak blog satu per satu
rupa2 nya banyak perkembangan 
dlm negara dan luar negara
aku tertinggal
luar negara, aku tak kesah sangat la
cume tempias sikit2 je kat batang hidung aku
tp, kalo ape2 terjadi dlm negara
tempiasnya
bukan sedikit
sakt ooo...

banyak kes dlm negara aku tertinggal
disebabkan sewa kat kondo 
ceruk Ampang tue...
kes Kalimah Allah la...
kes bakar gereja laa...
bom masjid laa...
dan banyak lagi..
aku mati akal
sebagai anak muda warisan tanah air(cewah!!)
ape yg aku patut sumbangkan
untuk masa depan negara???
sumbang skit2 jadi laa...
agar mudah2an, negara kita nie jadi
lebih selamat dan permai
utk diduduki
pada masa hadapan
tp aku tak taw
ape yg aku patut bwt
xkan hari2
gi kerja
balik malam

malam, rehat2, lepak2,
pastu tido...
hari2 cam tue...
ntah la..
bile pikir2 balik
aku nak je 
xnak ambik peduli langsung
ape yg nak jadi kat negara aku nie...
aku pikir, dapat makan cukup sudah laa...
tp, pikir2 balik, 
apa yg aku bwt utk anak cucu aku???
kalo negara nie dah mula nak teruk skrg
apa lagi yg akan dtg???

aahhhh....
biarlah sume nie terjadi...
aku xnak ambik peduli
jap...
apa aku nak jawab nanti depan Allah???
kalo kena tya apa yg aku dah bwt utk agamaNya???
apa yg aku bwt utk manusia sejagat???
apa yg aku lakukan utk jamin negara 
jadi lebih selamat???
xkan aku nak jawab:
nie xder kena mengena dgn saya
saya tak taw apa2...
mau kena hentak dgn malaikat zabaniyah
Apsal kau xnak ambik taw haa...???

Takkan aku nak salah kan pemimpin???
sedangkan yg pilih mereka
adalah rakyat kebanyakkan seperti aku???
berhenti salah kan org laen...
walau org tue mmg salah...
kalo salahkan memanjang
xder action wat per???
kalo org bwt salah
betulkan dia
xnak baik2
kita kasi guna kekerasan...
sampai die betul...

ahhh....

byk plak aku merapu mlm nie...
eh, dah pagi kut...
biarkan saje...
tido dulu
lupakan sume masalah negara dan dunia
kita tido
minta pada Allah
esok aku kena jadi lebih baik 
dari hari nie...
mintak je, tak usaha
boleh belah....
Usaha dan tawakal
mesti seiring...
nie guru aku kata

k....
bye
salam....

4 comments:

assyuhada said...

sedih sungguh rutin tarzan nih...

Muaz said...

takyah sedey2, mmg tarzan hidup camnie pun....
dah ditetap kan sejak azali pada suatu makhluk./...
hehehehehe

Anonymous said...

tukar r duit rokok beli surat kabar..
hakhak

Muaz said...

surat kabar penipu, rokok tak menipu taw...
hehehehehe...
yg tak menipu lebih baik dari yg penipu...

Malaysia's Flag

Malaysia's Flag